
Τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα έχουν συχνά προσθήκη ζάχαρης και τεχνητά αρώματα, παρόμοια με το πώς αναπτύχθηκαν τα τσιγάρα.
Shana Novak/Digital Vision/Getty Images
απόκρυψη λεζάντας
εναλλαγή λεζάντας
Shana Novak/Digital Vision/Getty Images
Οι καπνοβιομηχανίες ξόδεψαν δεκαετίες ακονίζοντας στρατηγικές μάρκετινγκ, μηχανική γεύσης και τεχνολογίες επεξεργασίας που βοήθησαν τους καταναλωτές να εθιστούν στα τσιγάρα. Στη συνέχεια, στη δεκαετία του 1980, άρχισαν να αγοράζουν μεγάλες εταιρείες τροφίμων και χρησιμοποίησαν αυτές τις ίδιες στρατηγικές για να πουλήσουν περισσότερα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα.
Έτσι λέει η Laura Schmidt, καθηγήτρια και ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, στο Σαν Φρανσίσκο, η οποία μελετούσε τα παλιά αρχεία των εταιρειών καπνού.
Είναι μια από τις δεκάδες ερευνητές που συνέβαλαν σε μια νέα σειρά εργασιών που δημοσιεύθηκε στις 3 Ιουνίου σε ειδική ενότητα του American Journal of Public Health. Μαζί, πολλοί από αυτούς υποστηρίζουν ότι ο αγώνας για τον περιορισμό της υπερκατανάλωσης υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων πρέπει να γίνει ο νέος πόλεμος κατά του καπνού.
Οι ερευνητές λένε ότι αυτές οι τροφές – όπως τα αλμυρά πατατάκια, τα ζαχαρούχα αναψυκτικά και τα προσυσκευασμένα γεύματα – που κυριαρχούν πλέον στην αμερικανική δίαιτα, έχουν γίνει βασικοί παράγοντες κακής υγείας και είναι τώρα η ώρα να δράσουμε.
Η νέα έρευνα «προσθέτει σε ένα αυξανόμενο σύνολο αποδεικτικών στοιχείων ότι αυτά [food] Τα προϊόντα συνδέονται με χρόνιες ασθένειες, ότι έχουν εθιστικά χαρακτηριστικά και ότι επίσης αναπτύχθηκαν σκόπιμα από εταιρείες καπνού και τροφίμων», λέει ο Nicholas Chartres, συνεργάτης εκδότης του περιοδικού και ένας από τους συγγραφείς των νέων εργασιών.
Ο ίδιος και άλλοι ερευνητές λένε ότι οι ίδιες στρατηγικές δημόσιας υγείας που ακονίστηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου κατά του καπνού θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους Αμερικανούς να περιορίσουν αυτά τα τρόφιμα.
Πώς η επιστήμη του τσιγάρου βοήθησε στη διαμόρφωση των εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων
Πίσω στη δεκαετία του 1980, οι γίγαντες του καπνού άρχισαν να επεκτείνονται επιθετικά σε βιομηχανικά τρόφιμα, αγοράζοντας μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες τροφίμων. Για παράδειγμα, η Philip Morris ήταν ιδιοκτήτης της Kraft General Foods και η RJ Reynolds η Nabisco. Αυτή ήταν η εποχή που η παραγωγή εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων αυξήθηκε πραγματικά στις ΗΠΑ, λέει ο Schmidt.
Λέει ότι οι καπνοβιομηχανίες είχαν περάσει δεκαετίες συγκεντρώνοντας έρευνες για το πώς να κάνουν τα τσιγάρα πιο ευχάριστα και εθιστικά με χημικά πρόσθετα. Και λέει ότι τα εσωτερικά αρχεία της εταιρείας δείχνουν ότι εφάρμοσαν σκόπιμα αυτή τη γνώση στην παραγωγή τροφίμων.
Θέλετε τις τελευταίες ιστορίες για την επιστήμη της υγιεινής ζωής; Εγγραφείτε στο NPR’sÂΕνημερωτικό δελτίο υγείας.
«Οι ίδιες οι τεχνολογίες που χρησιμοποιήθηκαν για να καταλάβουμε πώς να βελτιστοποιήσουμε τις εθιστικές ιδιότητες της νικοτίνης χρησιμοποιώντας πρόσθετη ζάχαρη και τεχνητά αρώματα – αυτή η βασική τεχνολογία μεταφέρθηκε από τη βιομηχανία καπνού στην ανάπτυξη εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων», λέει ο Schmidt.
Λέει ότι αυτού του είδους τα πρόσθετα έχουν γίνει πλέον ένα από τα καθοριστικά χαρακτηριστικά του τι κάνει ένα τρόφιμο εξαιρετικά επεξεργασμένο. Η μελέτη της εξετάζει την ανάπτυξη των Lunchables και τον τρόπο με τον οποίο η Philip Morris εφάρμοσε τις ίδιες τεχνολογίες γεύσης που χρησιμοποιούνται για να κάνει τα τσιγάρα με χαμηλή περιεκτικότητα σε νικοτίνη πιο εύγευστα για τη δημιουργία τυριών και επεξεργασμένων κρεάτων με χαμηλότερα λιπαρά.
Η επιχείρηση τσιγάρων ενημέρωσε επίσης τις στρατηγικές μάρκετινγκ για εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα, λένε οι ερευνητές. Για παράδειγμα, πάρτε την έννοια των king-size καραμέλες και άλλων συσκευασμένων σνακ. Ο όρος “king size” στην πραγματικότητα προήλθε ως ένας τρόπος για την αγορά τσιγάρων μεγαλύτερης διάρκειας. Για τους καταναλωτές που ανησυχούσαν για την υγεία, οι καπνοβιομηχανίες πουλούσαν τα λεγόμενα light τσιγάρα.
«Εφάρμοσαν τις ίδιες στρατηγικές για την ανάπτυξη ελαφρών και μειωμένων προϊόντων διατροφής με ρητό στόχο να διατηρήσουν πελάτες που διαφορετικά θα μπορούσαν να σταματήσουν να καταναλώνουν ορισμένα από τα προϊόντα τους, όπως τυριά και άλλα είδη για τα οποία οι πελάτες ανησυχούσαν λόγω των βλαβών για την υγεία», λέει η Tera Fazzino, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο τμήμα ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Κάνσας.
Η προηγούμενη έρευνα του Fazzino ανακάλυψε ότι κατά την περίοδο που οι γίγαντες του καπνού κατείχαν μεγάλες εταιρείες τροφίμων – από τη δεκαετία του 1980 έως τα μέσα της δεκαετίας του 2000 – γέμισαν την αγορά με εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα που ήταν πιο πιθανό να ταξινομηθούν ως υπεργευστικά. Βασικά, αυτά είναι τρόφιμα που περιέχουν αφύσικα υψηλούς συνδυασμούς λίπους, ζάχαρης, νατρίου και υδατανθράκων που ενεργοποιούν το σύστημα ανταμοιβής του εγκεφάλου μας με τρόπους που μας δυσκολεύουν να σταματήσουμε να τρώμε.
Ο Schmidt βρήκε μια φράση από έναν πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της Philip Morris που είπε ότι τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα και τα τσιγάρα ήταν πραγματικά παρόμοιες επιχειρήσεις. Είπε ότι ήταν και τα δύο χαμηλού κόστους συσκευασμένα καταναλωτικά αγαθά με τεράστια αγορά.
Οι καπνοβιομηχανίες Reynolds και Altria, οι οποίες διαχειρίζονται τη Philip Morris, δεν απάντησαν στο αίτημα της NPR για σχολιασμό μέχρι τη στιγμή της δημοσίευσης.
Η Natalie Rubino, διευθύντρια σχέσεων με τα μέσα ενημέρωσης στην Consumer Brands Association, η οποία αντιπροσωπεύει εταιρείες συσκευασμένων τροφίμων και ποτών, επεσήμανε την ασφάλεια των εμπορικών σημάτων της.
“Καθώς οι καταναλωτές συνεχίζουν να αναζητούν ποικίλες επιλογές τροφίμων και ποτών, οι κατασκευαστές αξιόπιστων οικιακών επωνυμιών της Αμερικής παρέχουν μια μεγάλη ποικιλία από οικονομικά προϊόντα για να διαλέξουν, μαζί με πρόσβαση στις πληροφορίες που χρειάζονται οι καταναλωτές για να κάνουν συνειδητές επιλογές.
Προσθήκη στο σώμα της έρευνας
Οι νέες εργασίες εξετάζουν επίσης τις επιπτώσεις στην υγεία και το περιβάλλον της βιομηχανίας εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων.
Υπάρχει ήδη ένας μεγάλος όγκος ερευνών που συνδέει την υπερκατανάλωση υπερεπεξεργασμένων τροφίμων με μια σειρά από κακά αποτελέσματα στην υγεία – από την παχυσαρκία έως τον διαβήτη έως τη θνησιμότητα από κάθε αιτία. Αρκετές από τις εργασίες στην ειδική ενότητα προστίθενται σε αυτό το σύνολο αποδεικτικών στοιχείων.
Για παράδειγμα, μια μελέτη που παρακολούθησε περισσότερους από 5.000 ηλικιωμένους Αμερικανούς για 10 χρόνια βρήκε πιθανή συσχέτιση μεταξύ της υψηλότερης κατανάλωσης εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων και του αυξημένου κινδύνου γνωστικής εξασθένησης και άνοιας.
Και τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα επηρεάζουν όχι μόνο το σώμα αλλά και το περιβάλλον, υποστηρίζει ένα άρθρο της ενότητας. Προηγούμενη έρευνα είχε εντοπίσει εταιρείες υπερεπεξεργασμένων τροφίμων όπως η Coca-Cola, η Pepsi και η Danone ως μεταξύ των 5 κορυφαίων ρυπαντών πλαστικών παγκοσμίως.
Η δήλωση Consumer Brands Association δεν ανταποκρίθηκε στο αίτημα της NPR για σχόλια σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Ένα κατώφλι για αλλαγή;
Το νέο τεύχος περιλαμβάνει μια έρευνα σε μια εθνικά αντιπροσωπευτική ομάδα 2.000 ενηλίκων. Διαπίστωσε ότι, πέρα από τις γραμμές του κόμματος, η πλειοψηφία των ανθρώπων που απάντησαν είπαν ότι θέλουν η κυβέρνηση να ρυθμίσει τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα.
«Φαίνεται ότι φτάσαμε σε ένα οριακό σημείο μεταξύ της δύναμης της επιστήμης, της δημόσιας υποστήριξης και στη συνέχεια της πολιτικής βούλησης», λέει η Lindsey Smith Taillie, καθηγήτρια διατροφής στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας και συν-συγγραφέας των εργασιών. “Και αυτοί οι τρεις παράγοντες σε συνδυασμό με μένα υποδηλώνουν ότι μπορεί να βρισκόμαστε σε ένα μέρος όπου αρχίζουμε να βλέπουμε πραγματική δράση πολιτικής για αυτό το θέμα όπως κάναμε στον καπνό.”
Η βιομηχανία τροφίμων είναι ισχυρή και πολλοί ειδικοί σε θέματα πολιτικής λένε ότι είναι πιθανό να δούμε αλλαγές πρώτα σε κρατικό επίπεδο. Αρκετές πολιτείες έχουν εγκρίνει περιορισμούς ή απαγορεύσεις στη χρήση συνθετικών βαφών σε τρόφιμα, για παράδειγμα.
Η δικαστική προσφυγή θα μπορούσε επίσης να είναι μια σημαντική στρατηγική κατά της βιομηχανίας εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων, υποστηρίζει σε άρθρο της η Jennifer Pomeranz, εμπειρογνώμονας για την πολιτική και το δίκαιο των τροφίμων στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Με άλλα λόγια, οι γενικοί εισαγγελείς του κράτους θα μπορούσαν να υποβάλουν μήνυση κατά εταιρειών τροφίμων που ισχυρίζονται ότι βλάπτουν τη δημόσια υγεία, σε αντίθεση με τις αγωγές που κατατέθηκαν κατά των εταιρειών καπνού τη δεκαετία του 1990.
Η ίδια και άλλοι ερευνητές λένε ότι τώρα είναι η ώρα να δράσουμε, επειδή το κίνημα Make America Healthy Again έχει αποκτήσει μεγάλη επιρροή και οι υποστηρικτές του ζητούν την αφαίρεση των τεχνητών πρόσθετων από τα τρόφιμα.
«Η τελευταία φορά που υπήρξε τέτοιου είδους παγκόσμια αναταραχή σχετικά με την ασφάλεια του εφοδιασμού μας σε τρόφιμα ήταν ο νόμος για τα τρόφιμα και τα φάρμακα του 1906», λέει ο Pomeranz.





